10 oktober 2013

Att stänkmåla en vägg

Vi har tre vita väggar i vårt hus, egentligen två för mycket. Det kunde räcka med en. I helgen kom jag på att jag skulle måla den ena vita köksväggen eftersom jag ville hänga upp ett gammalt fint skåp. Jag tyckte inte att skåpet alls passade att hänga på en vit vägg så på kvällen blandade jag till en limfärg. 

Jag plockade fram de pigment vi hade hemma, zinkvitt, krita och kimrök från en gammal brun papperspåse. Jag blandade ihop en del trälim och fyra delar vatten. Man kan använda sig av pärllim eller cellulosalim för att göra färgen på äkta gammalt vis men får man fläckar på en sådan yta får man inte bort dem, vilket inte passar så bra i en småbarnsfamilj. Håller man limmängden till max en femtedel hålls ytan ändå diffusionsöppen.

I lim-vattenblandningen hällde jag zinkvitt och krita tills det bildades en ö på ytan, pigmentet skall dra i sig under natten utan omrörning. Det svarta pigmentet blandade jag i en separat burk för att sedan hälla i den vita blandningen tills önskad grå nyans hittades.


Följande morgon började jag måla.


När hela väggen var klarmålad på eftermiddagen blandade jag till tre olika färger att stänka på väggen. (Pigment i limblandning). Jag tillsatte lite sinol i dessa färger för att de skulle torka snabbare och inte börja rinna. Som stänkmålningsredskap gjorde jag en björkkvast.


Jag började med att stänkmåla den mörkaste färgen. Mellan varven var det förstås allmänt stök, matlagning, amning och MGP-final.


När barnen var nattade fortsatte jag med den gulbruna och vita färgen. För bästa resultat så borde man stå lite längre från väggen och sprätta till ordentligt men då vi bor i köket så tog jag det lite försiktigare.


Det är omöjligt att undvika prickar överallt. Det sprätter en hel del bakåt. Man borde ha mössa också. Hade täckt in tak och golv ca en meter men nog hittar jag ännu lite prickar här och där att skura bort.


En närbild på prickarna, ojämnt, och just det ojämna tycker jag att ger ett trevligt livfullt intryck.




På avstånd ser väggen ändå rätt så jämn ut i mönstret.


Limfärgen är torr på ungefär en timme så samma kväll som jag hade målat hängde vi upp den gamla hyllan som har samma färgton som väggen.


Det känns riktigt hemtrevligt med en stänkmålad vägg, en teknik som traditionellt sett passar bra in i vårt hus.

32 kommentarer:

Pirjo sa...

Upea!!!

Husmor Anna sa...

Oj oj oj va sjukt snyggt, har någon vägg som jag inte vetat vad jag ska göra med, de där är ju riktigt nice. Kanske snor idén :).

Ronja sa...

Jättesnyggt! Påminner mig om en vägg i mitt barndomshem i socklot.

where the forest end... sa...

Helt sjukt fint!

my home is my castle sa...

häftigt, men jag undrade när du skrev att det fanns en hel den prickar att skura bort, menar du då tex på golv m.m, har du nå bra tips hur man får bort målfärg då? :)

Anonym sa...

WOW!

Det ska nog vara du till att få mig att tycka att en stänkmålad stockvägg är snyggt, och coolt!

Vackra färger du valt.

Evelinas Ekologiska sa...

Oj, wow! Vad fint och kul att se!
Fina och roliga bilder också :)
/Evelinas Ekologiska

Eva Domis sa...

Så himla snyggt och hemtrevligt är ert hem!!! Rolig bild på dig med;-)

Ha en skön höst, njuter själv av mina bedrifter i min hyresfyra i heminredning i industri och lantlig stil som jag gillar lika mycket bäggedera!
Lagade köttsoppa till middag och kanske det sista av egenodlade persiljan smaksatte den,odlat i fina plåtlådan jag köpte ev er *tummen upp*

Hannele/Täyttä Elämää sa...

Onpa kaunis seinä! Ja sen tekeminen varmaan todella hauskaa :D

Christina sa...

Annorlunda, men samtidigt riktigt snyggt. :)

Norrfrids Eija sa...

OMG så snyggt! Har alltid velat ha en stänkmålad vägg men aldrig kommit mej för att stänka en. Nu kanske man sätter igång snart! Bilden med det färdiga resultatet är sjukt fin!!!

Rut och Signe sa...

Så himla snyggt och speciellt roligt att se att ni använder denna gamla tekniken av väggmålning.

Superfint,kram Marie

LINA sa...

jättefint! påminner mig om barndomen i hälsingland där min morbror med familj flyttade ett gammalt hus och målade stockväggarna i hallen på detta sätt. vackert!

WinterzMoon sa...

Tänk att stänkmålning kunde bli så snyggt! :) Passar jättebra in med allt.

Anonym sa...

Fin idé och oj vad ögat vilar på bilderna av det färdiginredda rummet. Kvinna, du är en estet ut i fingertopparna!
-Mor Elsa

Ninette sa...

Vad härligt med nån som använder gamla tekniker! gillar ert "gamla" hem med lite moderna vibbar bland med

Lantliga drömmar sa...

Snyggt, och skåpet passar super där, mycket bättre än mot en vit vägg!

Skini sa...

Hej! Undrar hur man bäst ska måla gammal stockvägg? Hur gör man vit (-ish) limfärg? är det sån färg man målar med? Ser fint ut med detdär ljusgråa också! Stänkandet kan vi kanske tänka på senare också, men nu skulle det gälla själva stockväggen. Har ninågra tips? Hälsn. skini

Solja sa...

Hieno!

FLAK sa...

Riktigt snyggt och tur att du inte stänkte rödfärg annars hade det misstolkats som motorsågmassakern..
Men resultatet blev ursnyggt!!

Krabbelure sa...

Veldig flott effekt! Modig at du gjorde dette uten å dekke til vinduene synes jeg!!! Hilsen fra Norge!

Cindy at Some Really Neat Stuff sa...

I love it and I love your kitchen! I like white walls and wondered what could be better than white, but I think what you did definitely wins over white.

gullamaari sa...

Jättefint!! Tycker om ditt skåp med saker.

LIVS LYST sa...

Så sjarmerende og riktig dette ble. Kjempe fint! Og de sjarmerende møblene og fine tingene. Inspirerende!!

Anonym sa...

Älskar den här bloggen! Den "rensar upp"!

Viola_T sa...

Mycket fint blev det med den gamla tekniken! Dessutom vackra förklarande bilder så många kan ta efter :-) Älskar limfärg.

Bra att du skrev att prickarna kan skuras bort - med vatten).

Freedomtravel sa...

Fint! och sådär brukar jag också se ut när jag målar, även fast jag bara målar helt vanligt haha... Och en hel del målande har det blivit sedan vi flyttade till vår husbåt ;)

Mitt Egnahem sa...

Oj, Oj, vad snyggt det blev! Har själv stänkmålat, och blir riktigt imponerad av att du bara täckte en meter! Jag finner prickar än o det är nog sju år sedan nu... Mysigt ni har det! MVH från värmländska Mitt Egnahem

Johanna sa...

Så in i bomben fiiiiint! Älskar sista bilden!!!

Kramar Johanna

Kasarmin J(d)onna sa...

Tosi kaunis seinä! Meillä on tällainen tapettikerrosten alla 1800- luvun alkupuolella tehty.

Anna-Livet på Liden sa...

Så snyggt det blev!

Parolan asema sa...

Todella upea seinä, nyt taidan kyllä inspiroitua liimamaalista aivan täysillä sillä olisi yksi seinä joka epätoivoisesti tarvitsee juuri näin upeaa harmaata :)

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP