05 oktober 2015

Hejdå fåglar!

Rätt så länge har jag tänkt att jag borde måla över vår tapet i vardagsrummet, med en lite blänkande modern yta har jag aldrig kommit överens med den trots att jag gillat fåglarna på tapeten. På onsdag kväll blandade jag till en limfärg för att få en matt yta istället.


Börjar man med en sak är det lika bra att göra om i hela rummet på samma gång. Jag speedheatrade bort färg och slipade upp en gammal byrå som jag tänkte kunde plats bra in istället för den turkosfärgade som inte mera skulle passa efter ommålningen.


Limfärgen bör stå och dra ett dygn men natten till fredag kunde jag måla väggarna. Färgen täckte med ett varv och var torr på under en timme så skåp och tavlor kunde hängas upp samma kväll. Limfärgsblandningen består av vatten, trälim, krita och skiffergrått pigment. Kostnaden för att måla väggarna blev bara omkring femton euro så förutom att färgen är lättarbetad, torkar snabbt och är utan extra tillsatser så är den också förmånlig. Blandningen gjorde jag ungefär på samma sätt som jag tidigare har beskrivit här.


När vi inte har en mönstrad tapet kan man istället hänga mer saker på väggarna vilket jag förstås tycker om. 


En del småplockande återstår innan allt har hittat sin plats. Bordet saknar också lådor så de borde jag hitta eller bygga.












Ännu sover vi alltså i vardagsrummet men efter en sommar med obefintligt byggande har vi kommit igång igen på vinden så till jul hoppas vi åtminstone ha något nytt rum att ta i bruk.

17 kommentarer:

Stella sa...

Wow! Pakko kokeilla Kummitustalon ruusutapeteille samaa.

Miascgamla hus sa...

Todella hieno! Teillä on niin kaunis koti!

Louise sa...

Men så fint det blev. Vackra fåglar är det men det är ju så svårt att ta in en-dimensionella moderna material i ett handbyggt hus med djup! Limfärgen måste ha fått det hela att smälta ihop. Och huset behöver ju lite nya års-ringar när det blivit så skalat!

Form&Känsla sa...

Så mysigt, gillar verkligen nyanserna grå, till de olika gröna och trä! Mattan är verkligen fin, är den gammal/antik?

Lundagård sa...

Mattan är en gammal jutematta!

Tanja sa...

Kuinka hieno sävy kauniille tavaroillesi! Wow, todella freesi muutos!

Anonym sa...

Nämen så det var vardagsrummet! Jag var ju lite vilse när jag såg bilden på instagram.
Såååååå jättesnyggt!

kram, m.

Lantliga drömmar sa...

Så snyggt det blev! Jag tyckte om fågeltapeten också, den var så du på ett härligt, uppfriskande sätt, men nu flyttade det liksom in ett lugn i rummet! Vackert!

Textil och sånt sa...

Oj så olika det kan bli med lite färg! Jag gillade kulören i fågeltapeten, kanske våren i den. Men limfärg är alltid limfärg och inte alls dumt. Kul med ombyte - och jag kan ju alltid gå tillbaka i bloggen när jag längtar "till det andra rummet".
Birgitta

Mrs sa...

Gud vad fint! Nu blev jag ännu mer sugen på att måla om här hemma!

Anonym sa...

Verkligen jättefint! Du har en fantastisk känsla för färg och form!

b-m sa...

Fint men jag älskade tapeten :)

sonja sa...

Ser jättefint ut! Får jag fråga vems, tillverkare/märkes, trälim du använde? De brukar kunna bete sig lite olika.

Ester sa...

Det blev jätte fint! Måste själv försöka någon gång..

Lundagård sa...

Sonja: Jag använde mig av Eri Keeper.

Unknown sa...

For noen vakre rom! Den grå veggen med grønt skap, trefargen i det gamle bordet… supert! Veldig inspirerende.

Anonym sa...

Jag funderar på att måla ett rum med limfärg. Jag har ingen erfarenhet av att blanda eller måla med den typen av färg. Vad skulle ni säga om svårighetsgraden? Jag har läst om metoden på olika sidor på nätet och ibland står det att det är krångligt. Och hur ser ytan ut? Är den slät eller kalkaktig?

Allt verkar så lätt när ni gör det :-) !

Hälsningar från Malin Ahlsved

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP